E-faktura privat
Du som privatperson har möjlighet att få din faktura som e-faktura direkt till din Internetbank.
Istället för att få en pappersfaktura med ett inbetalningskort kan du få fakturan presenterad i din internetbank. Du kan titta på den på skärmen och sedan klicka för att godkänna betalningen. Alla uppgifter för att göra betalningen är redan ifyllda.
Så här enkelt är det
- När en ny elektronisk faktura anländer kan du se det när du loggar in på din internetbank.
- När du klickar på den elektroniska fakturan kommer den upp på skärmen. På fakturan ser du Haparanda bostäders namn, fakturatext, beloppet som ska betalas, förfallodag med mera.
- Kontrollera uppgifterna och godkänn fakturan. Fakturan betalas då automatiskt på förfallodagen via internetbanken.
Ännu enklare blir det om du kombinerar e-faktura med autobetalning, se nedan.
Anmälan e-faktura
- Logga in på internetbanken.
- Du klickar dig fram till ”Anmälan e-faktura / Anmälan elektronisk faktura”.
- Sök efter Haparandabostäder och anmäl e-faktura.
- Klart!
Väljer du att ha e-faktura från Haparandabostäder gäller det samtliga fakturor som du får från oss, oavsett vilken del i organisationen som är avsändare.
Har du frågor kring betalningen av fakturan ska du vända dig till din Internetbank. När det gäller frågor kring innehållet i själva fakturan kontaktar du den person som står som referens.
Autobetalning
Du kan via din internetbank beställa autobetalning av e-faktura, vilket innebär att fakturan läggs upp automatiskt för betalning på förfallodagen (se din internetbank för vidare instruktioner).
Avanmälan
Om du byter kontonummer (bank) ska du avsluta ditt tidigare medgivande om e-faktura innan du skickar in en ny anmälan. Kontakta din bank vid frågor.