E-faktura privat

Du som privatperson har möjlighet att få din faktura som e-faktura direkt till din Internetbank.

Istället för att få en pappersfaktura med ett inbetalningskort kan du få fakturan presenterad i din internetbank. Du kan titta på den på skärmen och sedan klicka för att godkänna betalningen. Alla uppgifter för att göra betalningen är redan ifyllda.

Så här enkelt är det

  1. När en ny elektronisk faktura anländer kan du se det när du loggar in på din internetbank.
  2. När du klickar på den elektroniska fakturan kommer den upp på skärmen. På fakturan ser du Haparanda bostäders namn, fakturatext, beloppet som ska betalas, förfallodag med mera.
  3. Kontrollera uppgifterna och godkänn fakturan. Fakturan betalas då automatiskt på förfallodagen via internetbanken.

Ännu enklare blir det om du kombinerar e-faktura med autobetalning, se nedan.

Anmälan e-faktura

  1. Logga in på internetbanken.
  2. Du klickar dig fram till ”Anmälan e-faktura / Anmälan elektronisk faktura”.
  3. Sök efter Haparandabostäder och anmäl e-faktura.
  4. Klart!

Väljer du att ha e-faktura från Haparandabostäder gäller det samtliga fakturor som du får från oss, oavsett vilken del i organisationen som är avsändare.

Har du frågor kring betalningen av fakturan ska du vända dig till din Internetbank. När det gäller frågor kring innehållet i själva fakturan kontaktar du den person som står som referens.

Autobetalning

Du kan via din internetbank beställa autobetalning av e-faktura, vilket innebär att fakturan läggs upp automatiskt för betalning på förfallodagen (se din internetbank för vidare instruktioner).

Avanmälan

Om du byter kontonummer (bank) ska du avsluta ditt tidigare medgivande om e-faktura innan du skickar in en ny anmälan. Kontakta din bank vid frågor.